Semne: apa, foc, viata
Simbolistica hieroglifa a luat cu totul alta logica.
Stiinta pentru noi apare in Grecia antica. Stiinta politica – Artistotel, filosofia politica – Platon.
Eurocentrismul -> Pierre Gragne - “chinezii nu au logica” (spusa de un chinez) => nu sunt capabili sa impuna reguli logice, sa abstractizeze
Chinezii au invatat busola sec I, matasea sec VII, praful de pusca sec. III, roaba sec. V, VI, artele martiale
Pentru chinezi nu exista o ruptura a logicii de real, realitatea se afla in lucruri, in modul in care vedem si gandim lumea.
Motto: “Esentialul este sa numesti corect lucrurile. Daca lucrurile nu sunt denumite corect, atunci treburile statului merg prost.Daca treburile statului merg prost, nici muzica, nici ritualurile nu pot inflori. Daca muzica si ritualurile nu pot inflori, atunci nici pedepsele si sanctiunile nu pot fi aplicate corect. Daca pedepsele si sanctiunile nu pot fi drepte, atunci poporul nu mai stie ce sa faca.” – Confucius
-> definitia ordinii sociale si politice, definirea armoniei
Realitatea – constientizarea si intelegerea corecta a realitatii.
Polisilogism => insiruire de implicatii imediate.
Rturi = reguli
Exista si alte moduri de a face stiinta.
Gandirea noastra este centrata pe o pozitie. Gandirea noastra (RO) este centrata pe religie – ce este fiinta si ce este nefiinta.
Sec XVII – sec II I. Hr. – religie care explica totul
Yang si Yin – lumina si intuneric; echilibru, armonie - nu conflict, contrarii
Sec V i. Hr – Parmenide – Esenta lumii este fiinta. Daca fiinta este putem spune ca nefiinta nu este => fiinta este tot ceea ce exista.
1600 – subdinastia Ming – vremuri grele deoarece nu puteau calcula eclipsele.
Modul asiatic de gandire a lumii.
Istorie.
Dinastiile:
-> Xia (pana in sec XVI i.Hr)
-> Shang (pana in sec XI i. Hr)
-> Zhou (pana in sec. V) cu Zhou de Vest sec. XI – VIII si Zhou de Rasarit sec VIII – V
-> Regate combatante (480 – 221 i. Hr): 7 regate care lupta pentru suprematie
-> Qin (221 – 206 i.Hr) – cea mai cruda perioada -> sunt arse cartile, este interzis confucianismul, sunt persecutati literatii
-> Han 206 i.Hr – 220 d. Hr
–> Tang (618 - 906): imparateasa Wu 617 – 618 – considera ca orice guvernant de orice fel, orice administrator al statului trebuie sa dea un examen de admitere. Acum apar mandarinii (sistemul mandarinatului – administratori educati)
-> Song (960 - 1299)
-> Ming (1260 - 1644)
-Quing (1644 – 1911)
Ideea de regalitate – 1100 in dinastia Shang – legitimare schimbarii -> aici apare mandatul divin => ultimul repr Shang a incalcat mandatul divin (grija fara de popor) => a trebuit detronat din dorinta cerului
Noua dinastie stabileste o traditie si un riual de explicare a intronarilor de cele mai multe ori facute in mod violent. De fiecare data, noul suveran se instaureaza cu vointa cerului si capata legitimitate ca fiu al acestuia. Odata cu aceasta justificare se instaureaza ceea ce putem numi structura de clan => familia monogama are o anumite structura de putere care se impune la nivelul clanului si care se bazeaza pe relatii de supunere neconditionata instrumentate prin ritualuri asociate; logica discurului este actiunea. Nu exista ruptura intre limbaj, gandire si realitate.
Logica gandirii politice a Chinei antice este aceea a unirii dintre cuvant si realitate.
Ritualul = o institutie care se instaureaza prin repetativitatea unei actiuni -> devine acceptata de grup.
Daca ritualurile nu functioneaza, nimic nu poate functiona -> este esenta motto-ului.
Daca nu e ritual nu e ordine, daca nu este ordine, nu este nimic.
Ritualul -> functie ordonatoare
Aplicatie:
Clanurile care aveau in frunte reprezentanti ai cuceritorilor Shang au nevoie ei insusi de legitimare. Legitimarea nu se mai face prin Dumnezeu. Au nevoie de o alta instanta, trebuie construita o noua instanta religioasa: cultul strabunilor. Acesta este religia fiecarui clan. Puterea unui clan este direct dependenta de distanta fata de familia si de clanul regal. In 1100 cand apare ideologia mandatului divin, apare ideea tiranicidului => conducatorul poate fi depus, ucis. Se instituie dreptul la revolta. Avem logica sistemului reprodusa in fiecare din subsistemele sale = logica fractala (intregul se regaseste in subunitatile sale). Aceasta logica exista in natura => socialul se organizeaza imitand natura.
Substructurile care organizeaza un intreg politic tind sa reproduca relatiile de putere la nivelul intregului sistem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu