marți, 29 martie 2011

M.C.S.P. Curs 3

Etapele cercetarii sociale

Demersul de cunoastere stiintifica este riguros, sistematic si putem identifica anumite etape de parcurs.
Fiecare actiunea realizata atunci cand vrem sa cunoastem un ev. social priveste confruntarea cu un set de optiuni. (Ex: pt. o metoda sau alta de colectare a datelor, pt o strategie de cercetare)
Nu putem vorbi de un determinism strict in stiintele sociale ci de unul de tip probabilist => legea descoperita nu se aplica tuturor cazurilor ci numai majoritatii.



Sociologia studiaza caracteristici, aspecte, atribute ale oamenilor, nu oamenii in sine.
Cifrele din tabel vorbesc despre variabila educatie si variabila venit. Ne putem gandi ca exista o relatrie intre nivelul de educatie al unei persoane si nivelul veniturilor sale.

Regula care reiese din tabel: Cu cat creste educatia, cu atat creste venitul => Educatie crescuta, venit mare; Educatie scazuta, venit scazut.

In sociologie: cauze necesare si cauze suficiente.
Cauza necesara = o circumstanta/conditie necesara pentru ca evenimentul sa se produca.
Putem avea cauze suficiente dar nu necesare: neprezentarea la examen pentru a-l pica.

Conditii pentru a decide ca avem de-a face cu o relatie de cauzalitate:
1. Cauza trebuie sa preceada efectul in timp.
2. Corelatie intre cele doua
3. Nu exista o a 3-a variabila care sa le infuenteze pe celelalte doua.



Corelatia intre cele 2 variabile (nr. berzelor si nr. copiiilor este doar o coincidenta)
Mediul de rezidenta – determina ambele variabile; face distinctia mediu ural/mediu urban.

Etapele de cercetare:
1. Punctul de plecare: interes de cunoastere, idee, zona.
2. Alegera si formularea unei teme de cercetare
3. Definirea termenilor -> 3 tipuri de definitii: …..ensiva (presupune prezenta celui care precizeaza semnificatia si a obiectului la care se refera conceptul) , nominala si operationala.
Teoria glntului magic – se spunea ca programele mass-media au impact direct si imediat asupra oamenilor. Apoi s-a dovedit ca efectul este mediat, oamenii utilizeaza si ei mass-media, nu sunt numai utilizati.
4. Formularea ipotezelor de cercetare (o explicatie la relatiile dintre variabile, explicatie posibila a unui fenomen – trebuie sa poate fi testata empiric)
5. Fixare a obiectivelor cercetarii :
- explorarea unui fenomen care nu este foarte bine cunoscut
- scop descriptiv (cand, unde, cum, ce) => diagnoza sociala
- explicarea fenomenului (de ce)
- realizarea de predictii privind evolutia fenomenelor (in contextul intelegerii fenomenelor este necesara evaluarea impctului acelor fenomene)
6. Documentarea prealabila asupra fenomenului
7. Stabilirea populatiei supuse cercetarii
8. Stabilirea cadrului teoretic al cercetarii

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu