Modulul 4.
Curs 10.
Pedagogia ca arta si stiinta - "Arta si stiinta educatiei"
Epistemologia - se ocupa de cunoasterea stiintifica
Cunoasterea artistica - intuitiva, metaforica, se realizeaza in prezenta obiectului.
Cunoasterea stiintifica - lucreaza cu concepte, se realizeaza in absenta obiectului
Comunicarea, sistemul social, omul, educatia ca fenomen social sunt atat de confuze ca nu pot fi reduse la o singura forma de cunoastere => operam cu sintagma "stiintele" comunicarii, educatiei etc.
Brezinka - in complexul numit pedagogie intra:
1. asertiuni privind scopuri dezirabile:
- enunturi optative
- judecati de valoare
- dorinte
- asteptari
2. norme de actiuni, reguli, constrangere
3. enunturi descriptive si educative privind realitatea (Ex: date statistice, comportamentale, clasificari)
4. interpretarile ideologice
Exista in ceea ce priveste educatia:
1. Cunostinte prestiintifice: nu sunt stiinte inca, sunt baza clasificarilor etc. Ex: sensul comun - opiniile, schemele explicative cotidiene
2. Miturile = constructii imaginative cu roluri explicative, explicatii primordiale, patrimoniul comun in care incepem sa credem, modele exemplare.
Ex: mitul lui Hagi, Mutu, Becali, Andreea Marin etc.
Eliade: mitul comisarului de politie, mitul drapelului, mitul Superman
In educatie: mitul bunei metode, mitul dascalului altruist
Mitul se poate transforma in concept => poate genera stiinta. Ex: Superman
3. Metafora = comparatie prescurtata (tipul de gandire figurata)
Ex: lumina spiritului -> mod de cunoastere; se face un transfer de semnificatie prin substitutie analogica. "Capitalul uman" - pleaca de la metafora capitalului, de valoare adaugata pentru a explica beneficiile educatiei; se refera la nr., competente, stadiu de moralitate.
John Dewey: "vanzator/cumparator" -> unde vanzatorul este profesorul iar cumparatorul elevul/studentul
Louis: Metafora campului de forte
Freud: metafora conservarii energiei
4. Sloganul - face parte din logica prescurtarii (slogan, cuvantul "soc" , cliseu verbal); forma de comunicare care are o foarte mare capacitate de disimulare.
"Invino veritas" - Adevarul este in vin
Lozarnov - hipnopedie
"Memento mori", "Carpe diem" etc.
Sloganul - mesaje umaniste, altruiste ce urmaresc de fapt altceva
"Cultura este ceea ce ramane dupa ce am uitat totul" (slogan pt. care se bat mai multi - ex: Dewey)
"Noi muncim, nu gandim"
Stalin: "Cine nu e cu noi, e impotriva noastra" (un alt slogan aberant pe care l-a preluat si Bush in contextul luptei din Iraq)
Exista 4 tipuri de adevar:
I. revelat (religia)
II. logico-matematic: demonstrat matematic, prin constructii logice
III. empiric: bazat pe date, experienta directa, experiment. Ex: fizica, chimia
IV. consensual: negociat permanent
In calea cunoasterii stiintifice exista 5 obstacole epistemologice (conditii particulare ce impiedica formarea cunoasterii stiintifice):
1. transcendenta (abordare antropocentrica)
2. relatia subiect-obiect
3. contradictia natura/cultura (esenta omului este culturala si spirituala - Dilthly (stiinte ale sufletului + stiinte ale naturii), Schleiermacher)
4. normativitatea (relatia descriere-proiect)
5. istoricismul (obiectul stiintelor evolueaza)
Forme de cunoastere stiintifica - 3 tipuri de instrumente:
1. Teoriile = sisteme de asertiuni care folosesc termeni specifici (concepte si definitii) pentru a explica faptele realitatii; explica lumea in baza experientei pe care o avem. (In educatie lucram cu legi statistice, nu universale)
2. Paradigmele = modele explicative folosite de o anumita comunitate academica
Aristotel - explicatia standard
Paradigma este opera exemplara care domina viata unei comunitati stiintifice pentru o perioada de timp. (asta e spusa de ............)
La noi in facultate: paradigma feminista, paradigma institutionalista, paradigma politicilor publice. Obiectul - scop de legitimare profund
3. Modelul = analogie prin homeomorfism (reproduce modul de structurare, organizare a obiectului) Ex: harta Romaniei, poza din pasaport.
Modelele se folosesc atunci cand lucram cu:
- procese complexe ce trebuie simplificate
- fenomene inaccesibile perceptiei directe
- fenomene prea mici (modelul atomului)
Tipuri de modele:
a) fizice: mulaj
b) iconice: imagine, tabel
c) simbolice
d) pentru simulare: avion
4. Cunostinte metastiintifice - cunoastere ce depaseste stiinta ca atare; are in vedere sinteza
4A. Ideologia = ideile in care credem (sensul lui Platon)
Mannheim: Abordarea sociologica a cunoasterii - foloseste ideologia in tandem cu utopia
Ideologia = sistem de idei care legitimeaza o situatie de fapt
Opus acestei idei: utopia.
4B. Utopia -> proiecteaza situatia respectiva de fapt; face un proiect de societate - in viitor => ne arata cum am vrea sa fie situatie respectiva
"utopia omului nou": dorinta ca ceva sa depaseasca conditia actuala; e dinamica, proiecteaza in viitor
Mannheim - Toate marile proiecte au inceput prin a fi utopii.
Ex: democratia, egalitatea (egalitatea sanselor, echitatea)
U.E. - V. Hugo;
Confederatie europeana - Kant
Primul discurs de legitimare: Schuman - "Unitate in diversitate", "unesc popoare, nu natiuni"
Ideologia integrarii
Filosofia - cunoastere sintetica ce unifica explicatiile partiale; " este stiinta stiintelor" -> o viziune asupra lumii
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu