luni, 7 martie 2011

P.E. Curs 3

Curs 3. Educatie permanenta si institutii educationale

Autobiografie educationala – ce educatie te-a format de-a lungul vietii

Paradigma principala a pedagogiei = educatie pe toata perioada vietii
“Omul cat traieste invata”
Paradigma “Lifelong learning” – descoperita in anii 70
Instruirea publica – aproape in acelasi timp Maria Theresa (sec XVIII) revolutia Franceza prin Condorcet
Lifelong learning: 2 directii:
• Verticala: in timp
• Orizontala/Transversala: intr-un moment al existentei ai mai multe oportunitati/influente/incidente educationale

Exista invatare si inainte de nastere. Educatia formala cam 5% din timp dar cam 20% din buget.

Prima institutie educationala:
1. Familia (influenteaza direct copilul)
• 40% - 50% -> familii in situatie de divort
• 25 milioane de familii fara copii
• 20% familiile monoparentale
• 20% copii din flori
• familii adoptive
• familii homosexuale
• familii abandonate (parinti plecati in strainatate etc.)

2. Scoala
– prima scoala a aparut in Messopotamia (sec IV i. Hr)
- scoala moderna apare in sec XVII si este fondata de catre consilierul Aquinne (consilierul lui Carol cel Mare), disciplina principala: cantul gregorian
- scoala lui Platon si Socrate: gimnaziu si academia (relatia educationala intre un megister si un discopol)
- masificarea scolii : sec XVIII – accesul tuturor la educatie
- in contemporan exista ideile de: scoala fara frontiere, centre de cunoastere
- institutie formala prin excelenta (da diplome) insa nu presupune numai educatie formala ci si ethos-ul scolar (cultura orgazitionala spontana)
- Ivan Illich (teologia marxista) -> “O societate fara scoli” ideea conform careia institutiile moderne nu permit realizarea functiei pentru care au fost formate (atat scoala, cat si spitalul si puscaria nu sunt propice pentru menirea lor). Scoala face troc cu diplomele.
- Pedagogii alternative: Step by step, Waldorf
- In Romania 17% din oameni renunta la scoala.
- Analfabetism functional: 14% (nu este acelasi lucru cu analfabetismul total; oamenii invata sa scrie si sa citeasca insa nu au ocazia sau motivatia)

3. Universitatea:
- prima universitate: Bologna (1088)
- s-a creat un alt tip de comunitate educationala: cea academica
- Scaoala Palatinala -> tinea de Biserica
- in perioada medievala exista principiul Erasmus – nu faceai studiile in acelasi loc (7 ani). Profesorii traiau cu studentii, in campus se practica sculptura – caricaturi ale profesorilor
- Legea invatamantului de acum: de cercetare, de educatie si cercetare, de educatie
- Un fenomen nou: deschiderea universitatii, se vorbeste de masificarea universitatii la nivelul licentei (SUA – 50%, Japonia – 60%, UE – 40% sunt in competitie pentru marirea numarului de studenti). In SUA – cea mai mare rata de abandon a scolii. Universitati SUA: 2000 community colleges. 1000 artes liberales, 1000 research universities. Tinta UE pt Europa anului 2020: sa ajunga la rata de 50% a oamenilor angajati in studii universitare.

4. Biserica:
- 30% populatia U.E. – practicanta de cult
- 70% simpatizanti
- Biserica a fost institutia principala in perioada medievala etc.
- Inainte de aparitia scolii, Biserica a avut monopolul educational
- in zilele noastre: exista scoli confesionale (in Romania nu)

5. Mass-media
- cea mai mare influenta
- Giuseppe Satori – “Homo videns” – vorbeste despre antropogeneza, un nou tip de om

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu