Modulul 2: ACTIUNEA EDUCATIVA
Curs 5. Educabilitate
Educabilitate (un cuvant fortat, nu exista in lb. romana) – capacitatea omului de a se transforma, de a evolua si de a se emancipa ca urmare a influentelor educative; carcateristica a conditiei umane, inerenta conditiei umane. La alte sepcii nu se pune problema educatiei in sensul de emancipare, de trezire a constiintei. “Homo educas”
Aceasta caracteristica rezultra din 4 imprejurari:
1. Natura incompleta a fiintei umane – omul este o fiinta mereu incompleta, inca de la nastere are potential, predispozitie insa ea nu supravietuieste daca nu este asistata o mare perioada din viata. Benjamin Bloom: “80% din procesele psihice sunt achizitionate la varsta de 7 ani”
2. Plasticitatea sistemului nervos central: sistemul nervos are o mare capacitate de evolutie desi neuronii mor de la varsta de 24/25 de ani
3. Dependenta educativa prelungita a copilului (este mai ieftin ca statul sa tina individul in educatie decat sa creeze locuri de munca)
4. Capacitatea de invatare permanenta a speciei umane
In legatura cu educabilitatea omului exista 2 pozitii:
1. Pozitia lui Chomski care psustine ca natura are rolul primordial
2. Pozitia lui Piaget care sustine ca invatarea/cultura are rolul esential
Cele doua teze nu sunt neapart opuse.
Teza 1: Unii autori care au incurajat ideea unui contract social, ideea educatiei naturale (Russeau, Tolstoi, Kellog etc.) – omul este bun de la natura si este pervertit de mediul social.
Ex: Kellog si-a crescut fiul Donald in aceleasi conditii cu cimpanzeul Goa => natura umana are potential.
Teza 2: Teza lui Locke care vede omul ca pe tabula rasa.
Ex: 2 fete gemene din India (Amalia si Kamala) care au trait impreuna in stare animalica intr-o padure primii 2 ani. Kamala a ajuns la un orfelinat, Amalia nu a fost recuperata. Kamala in 7 ani a reusit sa invete numai 40 de cuvinte si nu a mai reusit sa stapaneasca mersul biped. => natura si cultura interactioneaza
Limitele educatiei. Exista limite ale persoanei, ale conditiei naturale, limite de varsta, limite de timp si spatiu, limitele conditiei sociale.
Lev Vagotski – psiholog genial, mort in lagar
- Teoria sa foarte populara in ziua de astazi
- Reusita si invatarea depind de conditiile de mediu.
- Teoria zonei proxime a invatarii: pentru a reusi in invatare trebuie sa gasesc zona in care sa-i dau stimuli adevarati/ sa creez experiente adevarate -> trebuie sa se predea fiecaruia conform zonei proxime a sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu