Motto: “Dubito ergo cogito, cogito ergo comparo.”
A) Operationalizarea unui concept
B) Rationamentul analogic
Abilitatile si deprinderile sunt suportul pentru competente.
1. Comparatia ca fundament pentru analogie
2. Definirea de situatii prin decuparea evenimentului in cadrul unui context mai larg
3. Esentializarea – exercitii pe identificarea structurii unui eveniment politic si/sau social
-> competenta intelectuala
IGSP – ocazia nu cauza intalnirii
O idee mare trebuie sa fie la inceput una simpla => Civilizatiile hidraulice (Karl Wittfoegel): toate marile civilizatii s-au creat pe malurile unor rauri, au reusit sa evite inundatiile prin canale si sa le transforme in “daruri ale zeului” (Nilul, Tigru si Eufrat, Gange etc.)
Oul lui Columb
Fenomenul desacralizarii este in permanenta insotit de un fenomen de in-sacralizare. Desacralizare dinspre religios, in-sacralizare inspre profan. Ex: vanatoarea (este precedata de un intreg ritual si toate actoiunile au valoare religioasa)
(vezi “cautarea personajelor” curs 2)
Individul apartine comunitatii insa sunt putine situatiile in care el se afla in contact direct cu aceasta.
Reforma lutherana (1517) elimina intermediarul dintre individ si Dumnezeu (ex. pretoul) si creeaza o relatie directa cu Dumnezeu, singura conditie pt aceasta fiind stiinta de carte. Sistemul lui Charles Furier ...
Istoricul 8 martie – in 1908 apare recunoasterea acestei zile ca zi a femeii- Germania, pana in 1917 este recunoscuta si de URSS, pana in 1920 era recunoscuta pe plan international. Dincolo de acest fenomen feminist generat exclusiv in spatiul profan (lupa femeii pentru libertati) se afla un substrat magico-religios (iar acum tine de laic). La 8 martie se sarbatoreste un anumit personaj (partea care reinnoieste, naste), nu omul per total.
Identifica ritualurile unei comunitati si o vei putea controla => controleaza-i ritualurile pentru a-i controla comunitatea. (idee ce poate fi abordata de un strateg de razboi)
Ritual – actiune repetitiva cu semnificatie in cadrul unei anumite comunitati.
Exercitiu aplicat: Ritualurile religioase si nereligioase pentru politica romaneasca: predica de sambata, juramantul presedintului pe Biblie (instrument religios folosit intr-un ritual laic), alegerile generale de diferite tipuri (ritualuri efectiv laice de intemeiere a puterii) etc.
Un nou ritual se introduce prin manipulare sau prin forta.
Elita politica = ansamblu de indivizi (comunitate) care stabileste cine, cum si in ce mod are acces la resursele de supravietuire ale comunitatii. (Ex: impozitul pe recolta, bugetul national)
Legea de fier a oligarhiei = orice organizatie se va oligarhiza in timp
Ritualul – pericolul de impunere al sacralitatii.
Dincolo de homo politicus exista homo religiosus.
Dumnezeu este mai degraba accidentul decat necesitatea analizei noastre..
Traim in realitatea nevoii de valori sacre.
Xenofon : “Daca boii ar avea zei, acestia din urma ar avea coarne”
Recapitulare
1. Definirea de situatie si analiza unui eveniment politic:
a)Semnificatie intemeietoare a zilei nationale - 12 ianuarie 1944, 4 iulie (SUA)
b) desacralizare religioasa si in-sacralizare laica (depunerea juramantului presedintelui, alegerile)
c) ritualul este vehicolul fundamental pt statul de tip religios si de tip laic
d) IGSP ca istorie a controlului puterii politice asupra socialului
2. Aparitia statului ca inovatie sociala in raspunsul social pt obsesia entropiei:
a) 3 elite de experti: experti in gestionarea violentei, experti in gestionarea resurselor comunitatii, experti in sacrul religios si laic
3. elita politica = ansamblu de inidvizi care stabileste cine, cum si in ce mod are acces la resursele de supravietuire ale comunitatii.
4. Rationamentele analogice. Analogie = comparatie de relatie.
Relatia dintre elita politica a unui stat antic si cea a unui stat contemporan
5. Drama prin care pueterea politica se prezinta socialului cautand legitimarea
6. 2 cai de impunere a puterii politice: a) forta; b) manipularea
Orice putere politica a rezistat nu a rezistat in istoria numai prin forta si coercitie. Forta si coercitia au fost insotite permanent de instrumente simbolice pentru a se impune si pentru a fi acceptate.
Ex: in Egiptul Antic – ordinea sociala ca prelungirea a ordinii cosmice => faraonul este zeu. Forma de organizare: relatia de supunere. Orice forta politica pe langa coercitie si manipulare are nevoie de o capacitate de a reprezenta imaginile, sentimentele, opiniile, credintele prin care comunitatea isi defineste ordinea sociala si politica.
7. Controleaza ritualurile comunitatii si atunci vei controla comunitatea – control care poate sa genereze si dezordine, haos (in conditiile in care se asuma actiuni de proiect de exemplu in cazul fenomenului revolutionar -> exista o opozitie, un bloc politic care pretinde suveranitatea asupra unui teritoriu in fata unui alt bloc care o detine. Poate castiga suveranitatea in dif. moduri. Fiinta suprema este inlocuitorul lui Dumnezeu. Sfintii crestini sunt inlocuiti de personaje laice (Voltaire, Russeau umplu aceasta nevoie din mintile noastre – nevoia de reper).
PROPUNERI DE MODELE DE ANALIZA
1.Model de explicare si analiza a conflictului politic.
2. Metoda structurala reprezentata de persecutor, victima, salvator nu reuseste sa surprinda dinamica unui fenomen politic – poate sa surprinda analiza la un moment dat insa nu schimbarea.
Puterea politica – puterea de a avea deciza asupra gestionarii resurselor
4. Deus Otiosus
+ PowerPoint slide 4/5
Conceptul de justa masura este diferita la societati diferite, in epoci diferite etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu