Putere politica si revolutie religioasa
Motto: “Piticii pe umeri de uriasi vad mai departe decat uriasii insisi.”
Competemnte urmarite:
1. utilizarea unui concept pentru analiza si interpretarea unei realitati concrete (trecerea de la abstract la concret)
2. utilizarea rationamentului analogic (comparatie de relatii)
Abilitati urmarite:
1. descompunerea unei actiuni sociale/politice in elemntele componente
2. utilizarea ideii de structura
3. decuparea unei semnificatii autonome in procesul de interpretare
Gandirea - nu reuseste sa creeze un mod infinit de rezolvare de probleme.
Cea mai importanta constanta a obsesiei entropiei: Legea razbunarii de sange (ex: Legea taionului... in anumite spatii). Legea taionului risca sa duca la conflicte => spirala a violentei
Cea mai eficienta forma de raspuns la aceasta “Lege a razbunarii de sange” a fost statul.
Orice societate care a cunoscut libertatea intr-un fel sau altul, indiferent de perioada in care aceasta a fost ingradita, s-a intors la un moment dat la libertate (democratie). Experienta libertatii va genera in istorie o revenire.
Revolutia religioasa
1. Analizam
2. Transaltam structura in alta epoca istorica
3. Decsoperirea cauzei conservarii conceptelor.
Concepte de urmarit:
1. entropie sociala
2. ordine sociala si politica
3. dominatie sociala si politica
4. gestionarea resurselor de supravietuire ale comunitatilor politice
5. revolutie religioasa si revolutie politica
6. aplicatie: momentul Amenofis al IV-lea (Egipt, aproximativ 1360)
Toti cercetatorii care au studiat Egiptul, dupa ce cunoasterea hieroglifelor disparuse din istorie , le considerau pe acestea din urma asemenea semnelor chinezesti (scriere ideografica – semne si simboluri animale pentru a reda semnificatii, abstractii, idei). In realitate, sistemul de criptare semana cu cel folosit de regina Scotiei cand fusese inchisa in temnite de Elisabeth. 700 semne in alfabet la inceput, a ajuns la 5000.
In 1799 un soldat a lui Napoleon sapa si a descoperit o piatra neagra cu 3 scrieri separate: greaca, - text despre victoria lui Ptolemeu. 1822 – Chan Polion – a descoperit ca scrierea hieroglifica nu este ideografica si ca semnele sunt reprezentantul scris al unui sunet.
– 3000 i.Hr, o populatie de pe Nil reuseste sa gaseasca o formula de transmitere a informatiilor
- ACADEMOS –
2000 i. Hr – o civilizatie cu forta armata superioara invadeaza Egiptul; creaza propriile dinastii - incepe Imperiul Cel Nou
In Egipt: 31 dinastii (26 pana la mijlocul sec. VI, apoi, pana in anul 30 i.Hr inca 5 dinastii)
Anaiza noastra – Amenofis al 4-lea. Exitau 2 surse de putere, un monopol pe resurse, constrangere (faraon + vizir) monopol pe religios (preotii)
Faraonul – zeul pe pamant insa nu poate administra sacramentele
Fiul lui Amoenofis al 4-lea, Akenaton (= iubitorul lui Aton, noului zeu) – formeaza un nou oras care il slavea pe zeul Aton – temple fara acoperis – noua administratie care primesc donatii. Se renunta la politeism pentru monoteism (era o blasfemie sa mentionezi alti zei).
Revolutie = schimbare radicala, reintemeiere, refacere, redefinire
3 elemente pentru structura ultima a acestei actiuni: Divinitatea, suveranul, populatia
Un singur sens de definire si circulatie a putere.
Divinitate – Suveran - Populatie
Logica acestei structuri nu permite ideea de libertate -> nu exista ideea de contestare a puterii (faraonul detine puterea in orice conditii, indiferent de ce se intampla la nivelul de receptare a puterii)
In doctrina confucianista suveranul putea fi depus atunci cand nu respecta mandatul zeilor.
Macrostrucutra revolutiei religioase: 3 elemente: instanta suprema de decizie, suveran, popor – acestea sunt personajele + observam fluxul de putere
Schema prezenta in orice epoca istorica, in orice regim.
Marea problema a societatilor contemporane: nu mai au principii si valori. Le lipseste valoarea sacra, omul este masura tuturor lucrurilor.
Omul civilizat de astazi nu mai are principii. Religia – ansamblu de locuri in care oamenii se inchina; gest de imitatie sociala.
Religia ca si constanta indeplineste o functie sociala pe care nici o alta institutie nu o indeplineste. Loc de celebrare si comemorare, loc de intrunire a comunitatii etc.
Avem nevoie de o instanta care sa defineasca binele si raul.
Discurs autocentrat – eu sunt Dumnezeul meu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu