Curs 1. Ce este educatia?
Bibliografie pentru curs:
1. Dewey, J. “Educatie si democratie”, EDP, 1990
2. Narly, C. “Tratat de pedagogie”, EDP, 1995
3. Cucos, C. “Pedagogie”, Polirom 2000
Pedagogia = P.E.1 + P.E.2
P.E.1 – fundamente, baze conceptuale
P.E.2 – analiza la nivelul clasei, ce se intampla in scoala (managementul clasei, relatia profesor-elev etc.)
Constantin Narly:
- invatare experientiala
- “learning by doing”
- pragmatism
- interbelic, comunitarist (pune accent pe socializare, influenta relatiilor)
Cucos:
- structurat, sistematic
- se pliaza mai bine pe cerintele materiei
Obiectul de studiu al pedagogiei este educatia.
Educatia = activitate umana complexa care corespunde intregii existente sociale.
“A fi” inseamna educatie.
Pentru a defini educata vom folosi metoda A CONTRARIO, adica vom arata ceea ce nu este educatia:
• crestere (din punct de vedere psihologic; este doar suport material)
• dezvoltare (evolutie in plan genetic)
• instruire (educatia formala: predare, invatare, evaluare)
• formare
• dresaj (fara constientizare, participare, consimtamant)
• manipulare, indoctrinare
Educatia: pedagogia, actiunea, institutia
In germana:
• Unterricht – instruire
• Erziehung – educatie
• Bildung – efectele educatiei asupra persoanei
!Educatia nu se face cu forta.
Educatie – lat. Ducere (a conduce)

Definitie de lucru:
Educatia este ansamblul actiunilor si influentelor exercitate in mod intentionat cu scopul de a dezvolta (favoriza) atat dezvoltarea capacitatilor personale ale individului cat si evolutia sociala a grupurilor, comunitatilor si societatilor.
Analiza:
1. Educatia este o actiune sociala
Educatie negativa (bazata pe contemplatie) : Russeau, Gandhi, Tolstoi
2. Educatia este o activitate constienta si organizata (teleologica -> indreptata pentru rezolvarea unor scopuri precise, care vizeaza eficienta)
3. Educatia are dubla semnificatie: individuala si holista/sociala – este factor de diferentiere si totodata de coeziune si integrare sociala.
4. Educatia are rol favorizant – iti valorizeaza propriile capacitati, nu-ti da totul de-a gata
5. Educatia are efecte multiple (are efecte asupra individului, grupului, comunitatii si societatii)
Toynbee – “Un studiu asupra istoriei”
Botchin, Marita – “No limits for learning”-> “invatarea societala”
Societatile industriale au o putere mai mare de invatare pentru ca incurajeaza acest lucru.
Educatia= optimism; depasirea tuturor cadrelor, a propriei conditii
Ed. Sprangel (~1906): “Educatia este transmiterea culturii obiective a umanitatii in cultura subiectiva a individului” (pune accent pe functia culturala)
Kant: “Educatia este activitatea de disciplinare, cultivare, civilizare si moralizare a omului”
Durheim (definitie mecanista): “Educatia este actiunea generatiilor adulte asupra celor tinere cu scopul de a forma acestora din urma anumite stari fizice, intelectuale si morale necesare activitatii sociale.”
J.Dewey (definitie pragmatica): “Educatia este reconstructia experientei pentru a realiza un progres fata de experienta anterioara si o premisa pentru experientele viitoare” (vorbeste despre progresismul educatiei)
Herder: “Educatia este cheia devenirii omului.”
Ion Stanciu: “Educatia este un proces organizat de societate si individualizarea fiintei umane in drumul sau catre umanitate.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu