vineri, 25 martie 2011

P.E. Curs 6

Modulul: Normativitatea actiunii educationale
Curs 6: Logica actiunii educative

Educatia este o actiune sociala.
“Actiune sociala” – termen introdus de M. Weber care exprima orice comportament uman care este in relatie si se modifica in raport cu interactionarea cu comportamentele celorlalti.

Actiunea sociala este o interactiune intre 2 subiecti, se bazeaza pe un schimb permanent.
Aceasta actiune se face pe valori impartasite, valori comune.

Parsons a elaborat aceasta schema a actiunii sociale pe baza a 4 repere:
1. Actorul social (termen de baza, termen tehnic) – idea de individ, grup, comunitate sau chiar societate care joaca un rol
2. Situatia actuala (contextul, cadrul fizic concret)
3. Mecanismele (procesele)
4. Directia (sensul): valorile de fapt – actiunea este ndreptata spre implementarea unor valori

Narly la randul sau vorbeste de: scop, mijloace, comunitate pedagogica si posibilitatea educatiei (acordul subiectului, dorinta de a participa, asumarea rolurilor).

Educatia este logica insa asta nu inseamna ca este rationala.

Ea este exprimata in 3 planuri:
1. Planul normativ (in educatia descriptive, normativa) -> educatie in devenire, ce ar trebui sa fie educatia – presupune o schimbare, niste finalitati, niste obiective
2. Planul teleologic: relatia intre scop si mijloace
3. Planul proxiologic (Kotorpinski): activitatea este eficace cand isi realizeaza obiectivele

Exista 3 tipuri de consecinte:
1) consecinte imediate = output (ce calificare se obtine la sfarsit; diplome)
2) gradul II (capacitatea de a se integra pe planul muncii – de a folosi competentele)
3) capacitatea de invovatie si schimbare = outcome (consecinte pe termen lung)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu