luni, 2 mai 2011

P.E. Curs 13

CURS 13. INVATAREA

Invatarea - meaningful learning
Ausubel: invatarea este reglata prin limbaj
80% din activitatile de cunoastere presupun memoria => chiar si invatarea este bazata pe memorie
Tipul de invatare cu ajutorul calculatorului creste rapiditatea de memorare insa nu ai parte de efortul de a construi, este totul de-a gata.
Piaget: exista 2 actiuni simetrice – invatarea si acomodarea
Si animalele invata: prin forta, privarea de libertate/mancare, dresaj, stimul-reactie etc.
Invatare filogenetica = de-a lungul istoriei
Procesul de invatare este specific vietii. Exista invatare si la cristale (dupa lumina)

Invatare = procesul de modificare adaptativa a comportamentului
Diverse tipuri de schimbari: transformare, evitare, inhibare, transfer al unor tipuri de raspunsuri.
Modificari comportamentale: emotii, cunoastere, aspecte morale, aspecte fiziologice
Popper in “Criza istoricismului”: nu exista invatare istorica – nu se pot transpune in planul de acum criteriile si experientele din alte epoci.
Toynbee: toate civilizatiile evolueaza si ajung in declin atunci cand isi pierd spiritualitatea; exista o invatare – preiau pattern-uri de la civilizatiile anterioare.
Russen: istoria e invatare
Lucrarea Clubului de la Roma – “No limits to learning”: introduc termenul de “invatare societala” -> ceea ce diferentiaza societatile. Ex: invatarea societala nu exista la hindusi

Criterii de luat in calcul:
Comportamentul
Rolul experientei
John Dewey: invatarea este trecerea de la o experienta la o noua experienta care la randul ei este preconditia unei experiente viitoare. Metoda sa consacrata: experiential learning.
“Orice punct final este un nou inceput”
Relatia intre individ si mediu (accentuata de Piaget)
Are loc intotdeauna o schimbare prin invatare -> nu numai acumulare de informatii
Gagne: porcesul de invatare are urmatoarele faze care sunt definite si descrise ca atare insa nu observate in mod defalcat: motivatia/expectanta, aprehensiunea/atitudinea favorabila, codificarea (prelucrarea preliminara a datelor prin introducerea in sistemul deja existent de experiente), retentie (memorarea), actualizarea, transferul (posibilitatea de a aplica ce ai invatat in alt context decat cel in care ai invatat), intarirea prin consolidarea/incurajarea raspunsurilor pe care le dorim.

Nu exista in momentul actual o singura teorie a invatarii fiindca nu s-au putut reproduce in laborator toate conditiile invatarii.
Thorndike la inceputul secolului (~1910) a definit 3 legi ale invatarii – caracteristicile comune omului si animalelor:
1. Legea starii de pregatire; legea readiness-ului
2. Legea exersarii
3. Legea efectului – omul are capacitatea de discernamant, de a retine/incuraja acele eforturi de invatare in functie de efectele invatarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu