marți, 19 aprilie 2011

I.G.S.P. Curs 6

DOCTRINA CONFUCIANISTA
Motto: “Cel ce improspateaza lucruri vechi si de acolo poate sa invete, acela altuia poate sa dea povete” (Confucius - Analecte)

Scoli de gandire:
Confucianismul: Confucius/Kong Fu Tze (551-479), Meng Tze (380 - 283), Xian - Ze
Motismul: Mo-Tze (479-380)
Legalismul: Shang Yang, Han Fei

Idei si concepte de urmarit:

1. Organizarea politica:
a) stat si statalitate
b) structura puterii politice
2. Organizarea sociala:
a) structura administrativa – tip familial
b) organizarea pe baza a 5-6 familii (suprafamiliala) ca unitatea de calcul a impozitului -> raspundere colectiva; sec. III i.Hr.
3. Ideologie imperiala:
a) fundamente
b) legitimitatea
c) numirea
4A. Confucianismul:
a) indatoririle princepelui
b) reciprocitate echitabila
c) eficienta princiara
d) Principiul Dao – totalitate, eficienta, intreg, spirit al lumii si al lucrurilor, regula, metoda, echilibrul dintre Yng si Yang
e) principiul omeniei
f) respectarea inteleptilor
g) extinderea logicii de orgaanizare a a formei patriarhale la rang de structura de stat
4B. Mencius – intemeietorul traditiei confucianiste:
a) puterea limitata a suveranului
b) echivalenta intre instante de legitmare (popor concurent cu divinitatea)
c) tiranicitul intemeiat docctrinar (revolta poporului odata cu incalcarea Tianmeng-ului)
d) “Cerul vrea si doreste ceea ce poporul vrea si doreste”
e) “Castiga prietenia poporului si vei castiga imperiul; Pierde prietenia poporului si vei pierde imperiul”

Sofismul profesorului si istetimea discipolului:
=> folosesc aceiasi termeni insa ii folosesc in interesul lor - sofismul prin echivalenta termenilor neechivalenti (hotarare judecatoreasca si intelegere – termeni cu functie egala)
Eroarea logica este ca se echivaleaza termenul mediu cu subiectul si predicatul. Subiectul e legat de termenul mediu (Maria este om.) A 2-a premisa: Omul foloseste calculatorul. Concluzia (subiect+predicat): Maria foloseste calculatorul.
Concluzii:
1) Confucianismul este o doctrina moral-politica.
2) Legitimitatea divina este mai degraba pretextul invocat pentru constructia in realul politic al legitimitatii suveranului.
3) Confucianismul a devenit ideologie politica oficiala incepand cu 141 d.Hr. iar in secolul V este organizat intr-o carte care va ajunge de capatai pentru admiterea functionarilor in sec. VII
4) Confucianismul este o doctrina a ordinii si ierarhiei sociale – se potriveste feudalismului oriental (dureaza pana in secolul XVIII)
5) Carturarii/Literatii devin scheletul organizarii sociale si politice pentru ca nu sunt simpli scribi (care inregistrau impozite si taxe) pe care o avusesera in Egipt - au functie sociala, de educare si sunt legati de decizia politica.
6) Confucianismul este o doctrina a traditiei si a conservarii ierarhiei sociale si politice prin RITUALURI.
7) Ritualul reprezinta instrumentul ordinii intemeiata pe cvultul stramosilor.

Intrebare de examen: De ce rezista confucianismul?

Doctrina care a dus la unirea imperiului: Legalismul – stabileste despotismul perfect – totul depinde de imparat; codul penal este revizuit (201 - 206): apar sanctiuni dure impartite si aplicate echitabil, oamenii simpli pot participa la concursuri pentru dregatorii, defintarea drepturilor nobiliare, contingente de soldati rasplatiti din lumea rurala.
In dinastia Han 203-220/225: se imblanzesc pedepsele pentru nobili cu un argument ideologic: apropierea de suveranul divin (pamantean insa cu caracter divin) iti crea o anume imunitate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu